תעריפים בטיפול משפטי והגבלת שכר טרחה

תעריפים בטיפול משפטי והגבלת שכר טרחה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בבואנו לעורך הדין לקבלת ייעוץ משפטי או אף טיפול מקצועי בענייננו, לא משנה באיזה תחום, נידרש לשלם תשלום עבור הייעוץ והטיפול המשפטי.

תשלום זה נקרא שכר טרחה והינו למעשה התשלום שהלקוח משלם עבור עבודתו המשפטית של עורך הדין.

שכר הטרחה משתנה מתחום לתחום ואף בתוך נסיבות המקרה עצמו. ישנם עורכי דין המבקשים תשלום אף על הייעוץ הראשוני וישנם כאלו שלא.

מקובל לחלק את תשלום שכר הטרחה בין שני סוגים מרכזיים:

  1. תשלום כפונקציה של סכומי התביעה. כלומר התשלום יהיה באחוזים, כך שככל שהתיק כבד ומורכב יותר פיננסית למשל, שכר הטרחה יהיה גבוה.
  2. תשלום ללא קשר לסכום התביעה. התשלום למעשה הינו בגין עבודתו של עורך הדין והופעותיו, ולמעשה הטיפול והייעוץ המשפטי המוענק.

במקרים רבים-תשלום שכר הטרחה כולל בתוכו את 2 הסוגים ומשלב שני האלמנטים בהסכם שנכרת בין הצדדים בטרם תחילת הטיפול המשפטי-שנקרא למעשה "הסכם שכר טרחה".

הגבלת שכר הטרחה בחוק

למרות מה שנאמר לעיל, המחוקק (בשורה ארוכה של מקרים משפטיים) קבע מסיבות כאלו ואחרות כי ישנה תקרה לסכום שכר הטרחה אותו יוכל עורך הדין ליטול בטיפול במקרה המשפטי.

הסיבות יכולות להיות עקב סיבה סוציאלית או מניעת ניצול (כמו למשל בהגבלת תעריף שכר הטרחה בתביעות מכוח ההטבות לניצולי שואה, חוק לנרדפי הנאצים וכו').

במקרים אלו על עורכי הדין, מכוח חובתם החוקית, לערוך את הסכמי שכר הטרחה בהתאם למגבלות הקבועות בחוק.

המקרים היותר נפוצים וידועים לציבור הינם ההגבלות בשכר הטרחה בכל הנוגע לנזקים הנובעים מחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים כפונקציה המשלבת בין אחוזי מסכום הזכייה לבין מהות ההליך ובאיזו מידה נסתיים (פשרה, פסק דין, ערעור וכו').

תעריפי שכר טרחה מומלצים

מעבר להגבלת שכר הטרחה במקרים שונים בחוק כפי שציינו, חשוב לומר שלשכת עורכי הדין מפרסמת כל זמן מסוים הודעות בדבר התעריף המינימלי הרצוי בהתאם למקרים השונים.

כך לדוג' ניתן לראות למשל כי בתביעה כספית עד ל-25,000 ש"ח, התעריף המומלץ יהיה לפחות 15% או לא פחות מ-779 ש"ח.

התעריפים המומלצים באים ומפרטים מהי עלותה של כל ישיבה בבית המשפט, כל הליך נוסף ועוד. אין ספק כי כלי זה מהווה מדד יחסית אובייקטיבי שיכול לשמש כאמת מידה הן בקרב עורכי הדין, והן בקרב הציבור המתעניין בשירות משפטי ומעוניין לדעת מה סדרי הגודל בטיפולים משפטיים כבעניינו.

עם זאת יש לסייג את הדברים ולומר כי מדובר בתעריפים מומלצים בלבד וכי אין חיקוק מפורש בנוגע למה שלא נקבע במפורש כתקרת שכר טרחה בחוק.

תעריפים אלו מהווים אמת מידה והמלצה בלבד. כך יש לתאר למשל כי עורך דין מנוסה ומהוקצע בתחום ידרוש יותר שכר טרחה על אותה פעולה שיבצע עורך דין זוטר וחסר ניסיון בתחום זה.

עדכון התעריפים המומלץ ע"י הלשכה לשנת 2013 ניתן למצוא בקישור הבא:

http://www.israelbar.org.il/UpLoadFiles/Bar_Association_Rules_recomended_minimal_tariff_jan_2013.pdf

בשורה תחתונה

שכר הטרחה בעבור שירותיו של עורך הדין בתיק משתנים הן באופן התשלום והן בהיקפו בהתאם לסוג המקרה ונסיבותיו.

ישנם מקרים בהם שכר הטרחה ישולם כאחוזי זכייה בתיק וישנם מקרים ששכר הטרחה אינו תלוי בתוצאות המשפט אלא עבור הטיפול המשפטי עצמו. כמו כן קיימים תחומים כמו פירוק חברות אשר בהם מקובל תעריף קבוע ולא גבוה (עד מספר אלפי שקלים) לטיפול כולל בתיק. בתחומים אחרים כמו ניהול תיק גירושין כבר מדובר על עשרות אלפי שקלים לכל צד.

ראינו ששוק זה אינו פרוץ ובמקרים רבים שכר הטרחה מוגבל בהתאם לסוג המקרה. כמו כן, לשכת עורכי הדין מפרסמת מעת לעת תעריפים מומלצים לאירועים וסיטואציות משפטיות שונות.

חשוב לומר שדברים אלו אינם חקוקים בסלע ושכר הטרחה יכול להשתנות באותו מקרה בין עורכי דין בצורה רחבה בהתאם לסוג הוותק, הניסיון והמוניטין של נותן הטיפול המשפטי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו